grouse shooting 2013 -2

grouse shooting 2013 -2

torsdag 11 mars 2010

Korkad X 2...

Valpen Sting är en rolig hund att jobba med men han är lite korkad.. Idag på promenaden ( alltså,promenader..det är ändå lite överskattat..) så gick vi på en liten grusväg med väldigt höga snövallar på sidorna..en skogsväg kan man nästan kalla det. Jag får då syn på ett rådjur som kommer och går i sakta mak rakt mot oss, det har inte sett oss och jag har vinden i ansiktet..50 meter ifrån oss med en liten kurva straxt framför mig. Perfekt, tänker jag, lite stadgeövning på hårvilt.. ;) Jag kallar till mig hundarna och sjunker ner på knä och väntar..rådjuret fortsätter mot oss och kommer så småningom fram ur kurvan bara 5-6 meter framför oss. Då börjar Sting att skälla ! Korkat Nummer 1 med påföljande banna ! Promenaden fortsätter och efter nån kilometer försvinner Sting in i skogen...Jag ska precis till att vissla på honom när en harpalt kommer i full karriär ut från skogen, tar ett stort skutt över snövallen,spärrar ut alla hartassarna ( det såg riktigt,riktigt roligt ut ) när han får syn på mig och Gry,mellanlandar nästan på Grys rygg och ja, jävvlar..jag har nog aldrig sett en så liten hare springa så fort på en väg bort från oss... Efter kom Sting med fullt fokus på haren och tog exakt samma väg som haren men där stod ju jag ! Korkat nummer 2 med påföljande banna !!
Va, skulle jag ha jagat en hare !? Nähä...
Allt det här gick på ett par sekunder och Gry stod lugnt och beskådade hela skådespelet..sen tittade hon lite avmätt på mig.. " Kan vi fortsätta gå nu så vi kommer hem nån gång ?! "
Resten av promenaden gick Sting fot som vi endast avbröt med lite höger & vänsterövningar med hjälp av min ena handske som apport ( ja, Sofia...ok då - det går att träna med hanskar oxå.. ) Jag kastade helt enkelt över handsken över snövallen när Sting inte såg, satte honom och skickade sen åt sidan, det blir ju liksom helt dolda höger / vänster men när han kom över vallen såg han handsken. Himla bra blev det ! När vi kom hem vilade vi !

6 kommentarer:

  1. just det! inte måste man vara så enkelspårig att man bara använder dummies!
    fast här i england tycker vi faktiskt att snövallar är lite fåniga... ;o)

    /Sofia

    SvaraRadera
  2. Det är bara för att ni inte har nånstans att göra er av med snövallarna...

    SvaraRadera
  3. Sofia, "ni Engelsmän"är bara avundsjuka på våra snövallar..tänk när det blir ett par cm snö i UK ;) finns det snöskyfflar eller ?????
    Tacka vet jag en rejäl svensk vinter med snö som ligger fram till maj eller så
    Inga

    SvaraRadera
  4. Säger bara en sak...Pling plong...ser Stings STOORA ögon med två ? i.
    Han är ju bara söt som socker. Eller hur Jens?? ;)

    SvaraRadera
  5. Söt??!! Hmm...den perioden är över nu!

    / Jens

    SvaraRadera
  6. Världen vackraste Sting, som kommer bli en goood jakthund på många vis.
    Marina

    SvaraRadera