grouse shooting 2013 -2

grouse shooting 2013 -2

tisdag 2 november 2010

Livets goda...

Jag har nästan alltid tyckt om vin...och då företrädesvis rött vin. Jag säger nästan alltid...för jag minns fortfarande min första erfarenhet av den ädla drycken...fast då var den ännu inte så ädel. Jag smög ner i källaren och tullade av min fars vin som - fortfarande - stod och puttrade i nån slags stor glasbehållare..jag vet vad den heter men gillar inte att stava fel så jag avstår från att försöka men ni vet nog vad jag menar... Den kvällen slutade med att jag svor på att aldrig mer dricka nåt så vedervärdigt som stavades VIN... Jag tullade istället på den andra behållaren...som var av rostfritt och där vätskan liksom var lite mer klar till färgen..hehe.. Hur som helst..tiden gick och efter att ha provat mig fram av diverse alkoholhaltiga drycker så började jag återigen snegla åt VINET...alltså..skiten skulle ju drickas bara ! Å helst till mat..tjena,vad är det för fel på CC..bara det inte är Light ! Nåväl...mitt retrieverintresse ledde mig till att man skulle dricka Whiskey,helst en Fameous..å det gjorde man ju ! Sen skulle man dricka " pure Malt.."..Jag gjorde även det...nu är favoriten Laphroig eller en en god Bowmore..eller egentligen vad som helst som smakar som en nytjärad eka...gott ! Nåväl...man började gå på middagar. Som kassör i en lokal SSRK avdelning under en ganska lång tid så behövde man ju liksom vara där..nån skulle ju till slut betala kalaset. Man drack vin till maten...bara att gilla läget ! Nu ser det ut såhär... jag gillar vin. Jag tycker om att försöka para ihop en väl komponerad middag med ett schysst vin - vitt som rött - samtidigt som jag iofs kan dricka nästan vilket vin som helst..bara det är gott ! Just nu avnjuter jag ett gott rödvin..Cruz de Alba ( crianza 2007 ) tillsammans med en pasta med skinka / ädelostsås toppad med en päronskiva och lite valnötter...det är rätt gott,kan jag lova ! Det behöver inte vara helg för att man ska njuta...i morgon blir det visst grillade majskolvar till nån slags förrätt ( en öl till det kanske ? ) och sen blir det en getoströra med parmaskinka och timjan...på några perfekt kokta sparrisar. Till det tänkte jag ett vitt vin ( Stoneleigh - Cabernet Sauvignon ) och sen nån slags köttig huvudrätt...det är ju onsdag ! Ni kan ju tänka er... För att göra en lång historia kortare.. Nu tycker jag der är kul med vin...har börjat samla på mig en del. Se nedanstående som ska ner i källaren..den perfekta som finns under huset !

Från vänster...1 st Chateauneuf-du-Pap 2006 ( tack Gerd ! ),3 st Amarone della Valpolicella Castel Forte 2006,2 st Amarone della Valpolicella Corte de Vaona 2006,2 st Babaresco 2006,1 st Masi Campofiorin 2007...dom här vinerna kommer att ligga där ett tag,hoppas jag.. ; )

Alla är märkta med en liten lapp där jag har noterad vad som för mig är viktigt..

Sen har vi några viner jag inte tänker spara på...två vita ( Petit Chablis 2009 och Marlborough 2009 Sauvignon Blanc ) och ett rött som jag för övrigt varmt kan rekommendera ( Cruz de Alba,crianza 2007 )

Till höger skymtar pasta med skinka/ädelostsås toppad med valnötter å ett glas rött !

Vinsnobberi ?

Kanske...men det är hemskt kul..å gott !

Må väl,kära vänner !

2 kommentarer:

  1. Vem minns inte premiären med sin faders dammejanne i källaren! URK!

    SvaraRadera
  2. Jens, Jens. Vilken superkock du verkar vara.gwsnek

    SvaraRadera