grouse shooting 2013 -2

grouse shooting 2013 -2

torsdag 30 september 2010

Rödvinssås med trattkantareller...gör så här nånting.. Förväll 6-7 dl trattisar,stek dom i riktigt smör tillsammans med en eller två charlottenlökar. Salta å peppra. Späd med 3 dl oxbuljong och 3 dl rödvin,koka ner till hälften ( man reducerar.. ; ),ca 2 matskedar svarta vinbärsgelé,några skvättar med äppelcidervinäger eller faktiskt ättika men var försiktig... Fyll på med ganska mycket grädde och låt allt småkoka länge..fyll på med mer vin,grädde,vinäger och salta å peppra mer..det viktigaste är att du smakar dig fram ! Har jag glömt nåt ? Tror inte det... Serveras med kött och det ska vara rött kött...nån filé av antingen vilt eller nöt ! Ta fram den dyra flaskan av det röda vinet och dricker ni inte rött så kan ni glömma hela grejen... Ni som fortfarande är med...ta nåt stramt och nyanserat vin..ja, jag vet att det kostar men det är det värt ! Gör en egen rösti ( plättlätt...eller flatlätt för all del.. ) och servera grönsallad till ! Som kockolja rekommenderas Vina Albali...men drick inte för mycket...det finns alkoholfria alternativ..hehe..not !! Smaklig spis !
Trattisarna finns överallt...bara att öppna ögonen å plocka på !
Skulle du råka ha en terrier i vägen...bara ta den resolut i nacken och skicka iväg den..det funkar sådär...men det är hemskt kul !

1 kommentar:

  1. Smaskens Jens och tack, jag har så mycket svarta att jag inte vet vad jag ska göra med dom, nu vet jag! :) Du skrev "...har jag glömt något".... JA att bjuda in vänner och bjuda! :) Kram Gisela

    SvaraRadera