grouse shooting 2013 -2

grouse shooting 2013 -2

fredag 23 mars 2012

Egen träning

Idag tränade vi våra egna hundar...vi gör det ibland ! : )
Vad tränar vi på då ? Vad tränar man hundar som är förhållandevis " färdigtränade " ? Missförstå mig rätt nu - träna unghundar är lätt, det handlar hela tiden om att lära dom nya saker, utveckla, ta sig förbi hinder, terrängbyten osv osv...mindre stoppsträcka på pipan, hålla dom " tight " i ett område, ta tecken... ja, vi tränar dom äldre hundarna på ungefär samma saker men med mer störningar. I princip.
Idag hade vi tänkt så här ;
vi ska träna dom på dirigeringar i en miljö dom knappast förknippar med träning. Kniviga sådana i närheten av där vi rastar dom, i närheten - och runtomkring våra bilar-, passera stigen där vi alltid går ut när vi ska rasta dom osv osv.. Att passera Weber-grillen utan att stanna upp för att leta efter vidbränt kött... ja,ni fattar !
Helt enkelt - passera förbi områden där dom förväntar sig att det ska hända något helt annat...
Det gick bra. Vi satte oss på trappan och tog en GT !
Sen tänkte vi lite till....om vi skickar våra hundar på toklånga dirigeringar, vad gör dom då ? Stannar dom upp efter 200 meter, tappar dom linjen på vägen ut, börjar dom söka vitt och brett ? Om vi behöver styra om dom..hör dom över huvud taget pipan ? Sagt och gjort - jag skickade ut Sofia för att placera ut lite dummisar på toklånga avstånd och då blev det just - toklångt ! Sofia passerade nog grannsocknen för att inte lägga några spår som hundarna kunde gå i och efter nån timme eller två så var hon tillbaks igen..jag tog en GT till under tiden..
Sen började leken...




Se till att sikta mot rätt by borta i grannskapet...

...håll handen still och ge byrackan kommandot...

...se till att du syns och använd hjälpmedel för att synas...
Här skulle jag tagit några kort till men jag kom av mig för jag häpnades över Grims otroligt raka och fina linje som gjorde att han hamnade rakt på apporten, apporterade och levererade fint i hand ! No pressure, Jens...

...så jag skickade gamla Gry på en rätt kort för att liksom stärka upp mig själv för vad som komma skulle !

Fick väl kanske blåsa nån signal...

..men var rätt nöjd ändå !

Under tiden hade Ila hängt sig fast i min gamla trotjänar-Gamebag och slitit loss ett stort stycke...mindre nöjd Jens !

Stings tur...ser ni telefonstolparna ?
Nä,det gjorde knappt jag heller..Sofia stod bakom med nåt slags underligt, skevt leende på läpparna..

Men Sting lät sig skickas, tog en hygglig linje...

...blev mindre...

och mindre...

..för att helt plötsligt bli större och större...

...och...

..till slut..

leverera dummisen ! Nöjd igen !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar