grouse shooting 2013 -2

grouse shooting 2013 -2

tisdag 4 mars 2014

Tollar-läger 2013

Jag hade tänkt att blogga lite om en del saker som gör mig lite brydd...om a-prov kontra b-prov,om gnällkärringar och hundbrudar,om SSRK-s ibland tydliga ovilja att anpassa sig till verkligheten,om att officiella domare ibland tycks vara livegna...men det får vänta för jag hittade det här under " utkast " och tänkte att det måste jag ju göra något av !

Förra sommaren blev jag,Sofia Larsson,Lisa Falck,Eva Thoren-Söderström,Sofie Pihl och Kerstin Andersson inbjudna som instruktörer till ett stort tollarläger på Herrfallet.
Med viss bävan tackade jag och Sofia ja...och ja,jag erkänner...jag hade vissa förutfattade meningar om hur det skulle gå...
Ack,vad jag bedrog mig !
Jag har sällan träffat ett så stort ( ca 70 ekipage ) och engagerat gäng hundentusiaster som den här helgen !
Idel glada miner och arbetsvilliga hundar,överallt var dom - dom lite småtokiga men oerhört charmiga tollarna ! ( och deras förare...;)
Visst var det lite gnissel och ljud lite här och där - tollaren är ju inte direkt någon utpräglad retriever som absolut måste vara tyst hela tiden..som jag ser det i alla fall - men vilken arbetsglädje !
Under helgen som var diskuterades det en hel del om tollingproven och både jag och Sofia fick lära oss en hel del om provformen och någon månad efter det här lägret fick rasen sin första tollingchampion !
Det är stort !

Jag låter till viss del bilderna tala för sig själva...



Samling första morgonen...ja,vad säger man !?


Här lägger vi upp en övning som mynnar ut i att hundarna helt blint går rakt ut på blankvatten...utan att stanna upp och " tolla " vid strandkanten.



Men kolla - hur svårt kan det vara !?



" Skaka " på kommando,såklart...


Och gör man rätt så får man hålla dummisen en stund till !



Fokus på fotbollsplan...men som förare får man inte glömma att markera..;)


Konsten i att lägga en viltparad...


Fokus !



Helgen blandades med både allvar och lek,vi hade jättetrevligt och helt plötsligt hörde jag mig själv säga ;

" Japp,vi kommer tillbaks nästa sommar ! " Hoppsan....

Vi ses sista helgen i juni och tack till kennlarna Agrosofen,Tollarbo och Lönnlövet för förtroendet och ursäkta att det här lilla inlägget kommer först nu !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar