grouse shooting 2013 -2

grouse shooting 2013 -2

onsdag 24 oktober 2012

Sting - då o nu!

A-provssäsongen än så länge har varit väldigt kort och intensiv…2 prov på 2 dagar.

Resultatet ; 2x1a pris varav placerad tvåa på det sista provet. Det är bra, det kan tom. räknas som jättebra !

Det vore nästan förmätet att säga att jag inte är nöjd med det så jag säger som det är – jag är inte riktigt nöjd med det !

Förra säsongen så startade jag på 3 prov inom loppet på en vecka och då blev facit 1a cert, 1a och en 2a. Sting var ung då och saknade egentligen jaktlig erfarenhet och han gjorde i stort sett det jag bad honom om…man kan tom. säga att jag faktiskt sjabblade bort ett ck på grund av dålig handling !

I år var förutsättningarna lite annorlunda, jag kom till start med en hund som hade betydligt mer erfarenhet och som den här säsongen har gått riktigt hårt på andjakterna och då framförallt eftersöken då det har visat sig att Sting är en verkligt pålitlig hund som gärna tar för sig i vassar och tunga terränger på eftersöken. Precis en sån hund jag vill ha, alltså !

På dom två proven jag startade Sting söndag-måndag så visade han just det jag egentligen vill se – en okuvlig vilja att jobba och hitta vilt tillsammans med hans egen erfarenhet av att han faktiskt gör det när han lägger manken till ! Att sen jag som förare emellanåt går in och har synpunkter på VAR han borde hitta fåglarna tar han ibland med en nypa salt…med andra ord – han är liiite mer svårstyrd och inte lika lättövertalad som han var förra säsongen !

Det här inlägget skulle kunna bli hur långt som helst men jag säger så här ; ju mer man jagar med sin hund desto mer behöver man träna densamma!

Andjakterna vi har hemmavid ställer väldigt höga, ibland snudd på orimliga, krav på våra hundar och då måste vi vara glada, tacksamma och oerhört ödmjuka över vad våra hundar faktiskt presterar på dessa jakter ! Att dom sedan öht. lyssnar på våra visselpipor och kommandon emellanåt borde vi se som en bonus ! : )

Till sist ; jag är jätteglad över att min Sting visar en så hög och jämn standard på proven men mest glad är jag över kommentaren jag fick från en av domarna som faktiskt har följt och dömt Sting från hans kkl-prov ; ” Han verkar så lugn och trygg ihop med dig nu, ni är ett bra team ! ”

Det betyder mer än både cert och ck…nästan ! ; )

En sak till slutligen…stort grattis till Maggan Westman som tog certet på det ena provet och lika stort grattis till Karin T som knep certet på det andra provet !

Jag borde fått ett ck på det andra provet men det är nog mest ett emotionellt tyckande från min sida… Sting hade slitit 5 dagar i rad på olika jakter då och jag tyckte nog mest att han hade samlat på sig ett ck..; )) ( dålig uppladdning tyckte domaren..hehe.. )

I skrivandets stund så är vi på väg till England för en månads jakter, träning och prov med våra hundar och när ( om !?) vi kommer hem igen så hoppas jag att det finns något A-prov kvar att anmäla till…och då jävlar !!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar