grouse shooting 2013 -2

grouse shooting 2013 -2

måndag 17 maj 2010

Sort Guld...inte bara en god öl !

Ståndsmässig miljö för en kennelträff...Öster-Malma

Helgen har tillbringats tillsammans med kennel Sort Guld ( flat coated retriever ) med kennelmamman Monika Olofsson i spetsen. Med som instruktörer var också Anders Carlsson och Mirjam Axner.

Mirjam hade hand om nybörjargruppen, jag plågade öppenklass-hundarna och Anders talade om för elithundarna var skåpet egentligen skall stå... Ett lyckat upplägg men nästa år, Monika, så stannar vi ju 3 dagar...eller hur !?

Monika, längst till vänster, talar om vad som gäller i helgen...

Min grupp innehöll ett glatt gäng med både förare och hundar och vi började lugnt på lördagen för att sedan driva upp tempot en del och söndagen inleddes direkt på morgonen med en fingerad " fasandrive " som nog väckte ekipagen på många sätt !

Det som var väldigt glädjande att upptäcka var att både hundar och förare skärpte sig ju längre tiden gick och när vi så småningom avslutade på söndag eftermiddag så tycker åtminstone jag att ekipagen liksom var på topp ! Anders och Mirjam hade liknande erfarenheter, vad jag förstod.

Det som fattas en del var, som vanligt, att grunderna inte riktigt är helt befästa..hur många gånger har man inte påtalat det..och hur många gånger har ni inte hört det så där är vi ju överens...när jag pratar om grunder så menar jag att sitta still, att komma på inkallning, att stanna på stoppsignal och att kunna ta tecken ( höger, vänster och ut ) Resten är en tränings- och rutinsak som både hundar och förare skaffar sig efter hand..eller hur !?

Helgen inleddes med en dryg timmes teori som Anders förtjänstfullt höll i men några korta passus från mig och Mirjam..

Helgen var som helhet väldigt trevlig och givande och jag hoppas att alla tyckte samma sak...ibland når man liksom inte alla men den här gången kändes det som att vi alla var en stor, lycklig familj... ; )

Sen hör det till saken att Monika och jag har en historia som går långt tillbaks - jag var instruktör för hennes kennelträff första gången - 99...- och det finns en hel del goda minnen och skratt men jag ser liksom framför mig en Monika i knallrosa långkalsonger som bestämt, och lite trotsigt, hävdar att min hund knallar minsann inte...jo..tjena !!

För att avsluta...Sort Guld är inte bara en god öl, det står för bra hundar också och om jag någon gång skulle få för mig att återigen bli med flat så är Sort Guld en av dom få flatkennlarna jag skulle söka mig till...det törs jag nog säga utan att trampa någon annan på tårna.

Tack Monika och valpköpare för en väldigt trevlig helg !

Monika och Sort Guldmästaren 2009.. Anders och Mirjam tycktes trivas bra i sällskapet... Lördagens middag på kvällen avnjöts i strålande sol och med slottet i bakgrunden.

2 kommentarer:

  1. Ja det var en kanoon helg med bra hundar o trevliga människor!
    Mirjam o Anders
    www.carmals.se

    SvaraRadera
  2. Birgitta o labradoren Haimon1 juni 2010 kl. 21:18

    Tack för väldigt bra träning! Har fortsatt tränat i samma anda, ordning o reda och inget slarv. Startade på prov, och det höll ihop rätt så länge men inte ända fram. (oregerlig nämnde domarn!) Men det känns som vi är på rätt väg så vi ligger i och provar igen till hösten!
    Trevlig sommar!

    SvaraRadera