grouse shooting 2013 -2

grouse shooting 2013 -2

torsdag 13 maj 2010

Spaghettislev å ett par bollar...

Pierre " Bull " Andre´n visar hur man använder en Chuck-it..hundarna ser ju väldigt imponerade ut...
Väldigt på hugget, liksom....

Nyss inkommen från långpromenad/träning med hundarna. En tvåtimmars promenad som varvades med markeringar och fotgående och ett par långa linjetag.

Jag har inte använt en Chuck-it tidigare i min träning utan har liksom kört på med mitt tennisrack..men måste medge att den lilla spaghettisleven är faktiskt riktigt smidig och trevlig att ha å göra med... Det kräver lite träning innan man får iväg bollen tillräckligt långt och med lagom höjd men sen är den lilla rackaren riktigt bra. Jag har dock upptäckt att om jag har kastat riktigt många markeringar med den så insmyger sig en svag värk som jag först inte riktigt kunde placera men sen kom jag på det...samma sorts värk jag fick i armvecket och armbågen som jag fick när jag pitchade ( kastade ) under min karriär som pitcher i Tranås Baseboll...hehe..

Nåväl...unghunden börjar bli riktigt markeringssäker nu och bollarna är inte alltid lätta att hitta. Jag försöker variera både längd på kasten och terrängen..idag blev det många markeringar i energiskog...och rätt ut på öppen gräsvall. Jag undviker att styra honom och när jag tycker han blir för vid så kallar jag helt enkelt in honom och gör om, eller så får Gry städa upp...

Provade även med ett par stycken dubbelmarkeringar, som jag för övrigt tycker att folk generellt börjar träna för tidigt, och det gick hyfsat men märkte genast att han blev lite större i sitt markeringssök..så i fortsättningen så håller jag mig till lite längre och svårare enkelmarkeringar.

Ser ni att Pierre är lite arg för att lilla jycken inte hittar bollen...hehe..han liksom blåser upp sig och försöker bli större än vad han egentligen är.. ; ))

Jag slutade träningen med att lägga ut ett par öppna linjetag... När jag tränar öppna linjetag ( som jag inte gör lika mycket som förr..) så ser jag till att avståndet blir lite långt..minst 200 meter så att den lilla hunden lär sig att springa rakt och långt. Någon regelrätt dirigeringsträning tycker jag dock inte att det är - hunden springer ju dit för att han VET att det finns en boll där, inte för att jag talar om för honom att han ska springa just dit.

Sedan gick jag den sista kvarten fot tills jag kom hem...å tog en öl !

Just det...Gry - som numer gör lite som hon vill, tydligen..- hade en rätt kul harjakt på vägen hem. Jag stod småleende och tittade på sen skällde jag sådär lagom pliktskyldigt på henne när hon kom tillbaks...oj, vad det tog hårt på henne... ; )

Hundträning i all ära men det finns annat som är kul oxå !

4 kommentarer:

  1. Skulle du inte städa idag???? Hur som helst är det kul att läsa din blog även om jag inte fattar så mycket av alla termer. /Moder

    SvaraRadera
  2. Vilken toppendag Jens och vilken härlig diciplin du har på dig själv(vad gäller hundträning;)
    Nu har vi plockat undan för kvällen och ska gå å sussa. Må gott. Vi ses!
    Kramar från oss
    Jill och Peter

    SvaraRadera
  3. När kommer du? Tisdag el. onsdag? Kanske vi hinner träna lite innan du drar?

    SvaraRadera