grouse shooting 2013 -2

grouse shooting 2013 -2

tisdag 1 februari 2011

En riktigt bra helg !

När man tillbringar en helg på Träskaten så möts man alltid av ett vänligt och proffsigt bemötande...oavsett om man kommer dit som vän,instruktör eller kursare...här är Peter i färd med att lägga upp Vätternkräftorna som serverades som förrätt till kvällens höjdpunkt...marinerad och grytstekt älg-och hjortfilé....
...och den lika trevliga och för dagen nytonade Jill såg till att köttet serverades tillsammans med en helt ljuvlig potatispuré. Jill...jag vet hur du gör för att få fram den där smaken men jag tänker inte berätta det här för då kan du få ViktVäktarna på dig.. ; ))
Dir. Jansson är dock inte alltid lika gästvänlig och tillmötesgående...av honom får man liksom tvinga - alternativt muta - sig till lite kärlek. Det går sådär som ni kan se...
En väldigt god middag avslutades med ett parti av " När & Fjärran "...här finns en del att säga tycker jag...Peter och jag briljerade med våra kunskaper och skötte pengarna..hehe... Vi vann ju så klart ! Tina & Kristina insåg ganska snart sina begränsningar och kastade in handduken,dom var trötta sa dom..jaja.. Gisela & Sten var länge med i matchen och Sten imponerade med sina ibland väldigt udda kunskaper..! Jill och Anna (som fotar) hade problem med att hålla sig i rätt världsdel..hehe.. Låter kanske som en lätt match för oss men då vi hade avnjutit en väldigt trevlig (å lång) middag med både förrätt (goda kräftor och vitt vin) huvudrätt (köttet) som vi så gärna sköljde ner med ett Amarone och en lika genial som enkel efterrätt (Irish Coffe,duktig Anna som drack upp nästan hela..) så var väl även jag en smula..diffus i mina svar !
Nåväl...regerande mästare Jens & Peter iaf. Straxt innan så hade jag förresten snott Kristina på 500 spänn..men det är en annan historia..Jill & Anna hade snyftat över hundar som inte längre är med oss,tur jag inte hörde eller såg det för då hade jag haft en lång monolog över den enda labben i modern historia som är värd att snyfta över...Pawswill Rolling Rock,mer bekant som Ettan ! Nästa bild för nu har jag svårt att se vad jag skriver... Sten och Åke tar igen sig efter vad dom tyckte var ett riktigt dagsverke...jaja...
...jag tycker dom mest stod å tittade på alla pinnarna dom hade dragit ihop under dagen ! Som gammal proffesionell skogsarbetare jag är så undvek jag kanske risdragning och " brossling " då jag även på min tid som just huggare var mer intresserad av att få ihop så mycket "bit"som möjligt än att just dra ihop ris till högar ! Saknade min motorsåg gjorde jag dock ! Sten & Gisela...vilka härliga människor och vilket underbart par med bara ögon för varandra...jag tycker det är gulligt och lite rörande. Sen att Sten är en av mina bästa inkomstkällor ( med den äran..duktig Sten med sin goldentik Bessie..) och att Gisela är Bästa Funkisen...det underlättar ju liksom för mig att tycka extra bra om dom..hehe...
På söndagen tränade vi lite...tack till Kristina ( jag är lite rädd för henne..) och Tina som hade lagt upp en liten träning för oss övriga. När Kristina blir jaktprovsdomare så måste man väl börja ta hänsyn till vem som dömmer var...men inte innan dess ! Jag gillar den där Gula du har i snöret,Kristina...han kan kanske bli nåt..kanske...
Peter har just tagit emot duktiga Cobber ( träna mer,Peter..det är resursslöseri annars..) och Anna skickar ut sin duktiga flattik Kry på söket. ( Anna...ta hand om jycken och skärp till dig så kan det bli riktigt bra..). Tina skickar och övervakar !

Min egen Sting ( Happy Birdhunters John Deere )är med på noterna och håller tungan rätt i min..?! Den hunden är en utmaning för mig men jag har sällan tränat nåt mer lättlärt och med så mycket i som det är i den hunden ! Hoppas det bär ända fram när jag väl har bestämt mig vad som är just...ända fram !

Avslutningsvis...man behöver en sån här helg ibland !

När man kanske går hemmavid och funderar på livet i största allmänhet och sin något prekära situation i synnerhet så behöver man ett avbrott i sina grubblerier...man åker till goda vänner och umgås med ännu mer goda vänner så man kan glömma ( eller bli påmind ? ) sin ibland trista vardag.

Tack Jill & Peter,och alla andra, för en trevlig helg som gav mig mycket !

7 kommentarer:

  1. Jens, du har en poetisk ådra - kul att läsa det här!
    ser fram emot några träningstillfällen framöver.

    SvaraRadera
  2. Tack själv Jens! En jätterolig och effektiv helg blev det. Kan du inte ta bort fotot på den däringa feta saken med mörkt hår ;o) Usch!
    Vi var bäst i När och Fjärran...så det så!

    SvaraRadera
  3. Jag blir lite avundsjuk att jag inte var med i helgen, men jag var tvungen att träna inför min vasaloppskarriär som snart infaller sig, men vi får hoppas att det blir fler tillfällen på träskaten
    P.s jag var inte med på paddan!!!
    och förresten vem är inte rädd för Kristina :)
    MVH Anna (m.Tassa)

    SvaraRadera
  4. Jens - Tur du har Sten som säkerinkostkälla för innan denna vår är slut kommer du behöva honom. Bra att ni är rädd för mig. Jag har lyckats :)
    Från de ena till de andra så tackar jag också för en jätte trevlig helg
    Kram Kristina och den där Gule som kommer så långt :)

    SvaraRadera
  5. Nu tycker jag det är för mycket snack om dessa gula :(//Anna/Tassa

    SvaraRadera
  6. Gult skall de va :)/Kristina

    SvaraRadera
  7. Mycket underhållning på din blogg som vanligt...:-) vilken rolig helg ni haft, kul :-) Hälsa Gry och Sting. Ha det gott!!

    SvaraRadera