grouse shooting 2013 -2

grouse shooting 2013 -2

måndag 21 februari 2011

Thai...tatoo..å hund !

Jo,så här är det...den här killen var i Thailand förra året...Leonardo di Caprio heter han. Bilden är just därifrån - The Beach ! Han är precis på väg ut för att ha ihjäl en hajbebis...
Ungefär samtidigt ( ? ) så var den här killen där...klart han gjorde en tat ! Vi snackar bamboo nu..å mycket smärta ! ( tips : rök lite av den inhemska tobaken så gör det inte lika ont ) Jag vet inte om ni kan se det men motivet består av 3 stycken J...Jens,Johan å Jesper..dom två sistnämnda är mina söner ! Fina dom !
Hur som helst...jag gillade den thailändska - och mycket starka - maten,så nu gör jag tappra försök att försöka återskapa densamma ! Här har jag precis hackat alla grönsakerna ungefär lika snabbt som dom gjorde i Ao Nang med min ohyggligt vassa kniv från Global...( om ni fortfarande går på den starka Thai-tobaken så se till att ha plåster nära till hands..). På bilden ser ni rödlök,zucchini,sockerärtor,sötpotatis,paprika,chili och en kruka med thaibasilika. Saknas gör kycklingen som har fått en alldeles egen skärbräda att vistas på...den finstrimlar ni såklart. En filé / person.
Kycklingen bryner ni alldeles för sig själv en stund i en neutral olja å sen slänger ni i grönsakerna på en jättehög värme. Bryn alltsammans i hög värme tills det får färg...glöm inte jasminriset...fast i en egen kastrull då..
Å så blir det liksom så här ! Lägg nu upp det lite snyggt och dekorera med med basilikabladen och den strimlade chilin...såsen häller ni liksom runt.
Såsen kanske ni undrar över då..2,5 dl kokosgrädde,några rejäla skedar med röd chilipasta,nån matsked farinsocker å så en kvist med thaibasilika..jag brukar tillsätta lite torkade limeblad oxå...om ni inte uppskattar hetta så dra ner lite på på chilin..eller ganska mycket ! Koka ihop på svag värme i ett typ glas vin..alltså så lång tid som det tar att dricka upp vinet å så sila såsen å varmhåll..
Nu kommer vi till det allra viktigaste...ni vet den där chilin som ni har skurit upp..den är VÄLDIGT stark. Killar - tvätta er om händerna innan ni går på toaletten med eran porrpung..
Tjejer - gör som ni vill..det svider lite i början men sen kanske det liksom blir en dimension extra..vad vet jag !?
Jens...!!??
Ja, ni ser samma kille som med fast ( å tvättad ) hand talar om för kreti å pleti vad dom ska göra med sina hundar idag !
Söndagsträningarna har blivit populära och jag måste ge alla en eloge för att ni står ut med både väder och Jens !
Vi gick ut hårt i söndags med en Derby-vinnare...körde Fyrkanten i lite olika varianter och med olika hundar..
Annika och Karin tyckte det där med " öppna " linjetag är nog en baggis...men det beror på hur man lägger upp det.. Bägge löste det dock med bravur !
Här är dom...i en skogsbacke,över ett fält,genom ett slye ( småländska ) å så rakt på....
Ok, det var lite kallt...jag tycker inte det är fel att ta med nåt för hunden att sitta på..
Jag tycker inte heller att det är fel med att ta på hunden en våtdräkt när man jagar änder i november i havet...det finns dom som tycker det är överdrivet men dom har nog aldrig jagat änder i havet i november...
Ok...så kanske vi kan gå lite fot oxå...på rätt sida gärna..
Sting & Kry sitter kanske inte så där hemskt gärna bara sitter å tittar på...
...speciellt inte när man måste föra sin hund som en tok på en 20-metersmarkering...
....men det var himla svårt att hitta markeringarna i snön tydligen och man förstår att det finns en gräns mellan förighet och självständigt arbete...Här har vi Yvonnes duktiga jycke som gör allt för att behaga sin matte ! Efter träningen så grillade vi korv och gick igenom vad som gick fel..å rätt !
Mellan träningspassen så grillade vi korv och utbytte erfarenheter...
Jag vill här tacka alla som hade både tålamod och varma kläder..hoppas vi se igen !
Lilla tyskterriern Ådi var rätt trött efter en heldag med apporteringsträning...han frös och ville nog mest driva en Sting med skall...men han kan sina linjetag och det samspelet han har med sin förare är ett föredöme för all träning !
Personlig reflektion...över hundar i allmänhet...rama in dom mer. Sätt tydliga gränser och uppfostra dom liksom lite mer...
Du kan inte gå ut och börja apporteringsträna lilla jycken innan den vet vet vad typ " Stanna " eller kom " Hit " betyder..
Träna hårt på alla signaler och tecken innan ni släpper ut hunden på för långa avstånd där ni liksom inte kan nå dom..
Jag vet att ni håller med mig i detta...men varför tränar man inte så då ?!
En sak till...lär hunden vad ett NEJ betyder..eller vad ni nu har för annan röstkorrigering. Allting blir så mycket enklare då i den fortsatta träningen !
För mig betyder ett " NEJ " ( röstkorrigering ) att hunden ska stanna,TA ÅT SIG av korrigeringen och gärna vilja göra nåt annat ( rätt ) istället.
Till sist...långt ifrån hundträning egentligen..typ livet i allmänhet...finns det nån av er som håller kurser i det ?
Jag kan tänka mig att anmäla.. ;))
Sköt om er !!

4 kommentarer:

  1. Den kursen är dyr!!! typ 900 kr i timmen inkl. moms!!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Ang. kurs om livet. Jens här kommer ett eller kanske två tips och de är gratis.
    - Man lär så länge man lever. :)
    Tips också är att köpa boken - att växa genom möten av Kay Pollak. Kan tänka mig låna ut den.
    Kristina

    SvaraRadera
  3. porrpung på gamla gubbar - gross.....

    Kurs i livet - starta eget, betala moms och skatt, bidra till samhället.Det är vuxet.

    Lycka till! ;-)

    SvaraRadera
  4. Haha..ungefär lika vuxet som att gömma sig bakom anonymitet ?? Moget...

    SvaraRadera