grouse shooting 2013 -2

grouse shooting 2013 -2

onsdag 14 april 2010

Walk-up träning...å så den där rutan.

Lena talar om vad som gäller idag.
Idag var jag på walk-up träning med Lena Bratsberg-Karlsson.Då jag inte vill sätta in Sting (11 månader) i linjen innan grundträningen är helt befäst så gick jag med Gry istället. Det tackade hon för med att vara het som en kamin och en aning olydig...hehe.. Det bättrade sig dock en smula men jag har en lång väg kvar med henne om jag nu ska starta henne på några A-prov i höst...jag hoppas dock att jag vet ungefär vilka knappar jag ska trycka på för att få henne lite mer i hand. Det är lätt att glömma bort att träning är en färskvara och bara för att hunden en gång har varit rätt bra så sitter det ju inte för evigt...
Alla på linjen fokuserar på...
...Peter som tyckte det var kul att slänga dummisar högt..(notera dummisen som sitter i trädet högt över Peters huvud)...och långt. Duktig Peter ! Jag vill också ha en fyrhjuling...att motionera hundarna med !
Jag tackar Lena för träningen och, som vanligt, Jill & Peter för deras outtröttliga engagemang !! Deras tanke om att starta upp en " träningsanläggning " för retrievers (och kanske annat..) har visat sig falla väl ut eftersom deras kurser och träningar säljer som smör i solsken och vi är nog många som tackar och bockar för att vi nu har fått en fast punkt i tillvaron ( ! ) där vi kan träna våra hundar samtidigt som vi blir så otroligt väl omhändertagna !! Way to go, Jill & Peter !
Väl hemma efter 3 timmars intensiv koncentration så väntade en något frustrerad unghund...Sting stod i hundgården och tyckte att det var väl ändå för jävligt att bli lämnad helt ensam...det har han ju aldrig blivit förr..nåväl, på tiden tyckte både husse och Gry, den senare visade det med en högst avmätt blick bort mot den vibrerande unghunden...ungdomar !
Tog ut Sting som höll på att gå upp i atomer..det blev intensiv fotträning i 15 minuter samtidigt som jag gick runt i min ruta och lade ut dummisar och grävde ner bollar.
Rutan är nästan fyrkantig och avståndet mellan hörnen är ca 80 meter. Med lite fantasi så inbjuder det till en mängd variation och även om det är en form av målträning så kan hunden aldrig veta vad jag har tänkt mig och varåt den kommer att skickas och vad jag begär att hunden ska göra när den väl är där...leta bollar, vinklas till något annat hörn eller bara komma in igen.
Alla borde ha en egen ruta ! ....men har ni inte det så är ni välkomna hit ! ; ))
Efter en väldigt god ost & skinksallad med hemgjord rhode island-sås (gör den själva, den blir så mycket godare då..) så tog jag faktiskt ett träningspass till med båda hundarna..Den här gången gick jag bara fot runt i rutan och lade ut apporter och bollar igen och så avslutade jag med att bara stå still i 20 minuter i skymningen samtidigt som jag talade om för Sting att gör nu som jag gör...njut av kvällen,titta på rådjuren där borta,kolla in morkullan som kommer där och lyssna på sparvugglan som låter som en visselpipa typ Acme 212 ( fast lite svagare ) och framförallt - sitt still och var tyst !!
Vi tar rutan i morgon igen - nu är den ju förberedd !

4 kommentarer:

  1. Kanske den sista träningen blev bäst ;)? Att njuta av skymningen och alla ljud från djuren.
    Tack själv Jens, det är alltid lika trevligt att ha dig här! Gry....olydig??? Äsch :) färskvara som sagt och rutinerad som hon är så får hon ju ta saken i egna händer när husse inte vet bättre :)) Riktigt duktig var hon andra halvan (och du ;)
    Det är väl inte för intet man har något som kallas för "Jens-rutan" :) Lilla Sting Pling :)

    Natti!

    SvaraRadera
  2. "Jens-rutan"? Mycket kan man hålla Jens ansvarig för , men inte den! :-D

    SvaraRadera
  3. Och hur fick ni ner dummisen?? /Moder

    SvaraRadera
  4. Även engelsmän kopierar...anonym !
    / J

    SvaraRadera