grouse shooting 2013 -2

grouse shooting 2013 -2

fredag 14 december 2012

Fasanmiddag !


Man apporterar lite då och då...och så apporterar man lite till,hjälper till mest både här och där på diverse jakter. På dom flesta ställena är man förhållandevis generös med att erbjuda både änder och fasaner till apportörerna som tack för hjälpen. Det tycker jag är bra !
Det som är mindre bra är att det fina viltet man erbjuds ofta hamnar direkt i frysen för att senare tinas upp och användas som apporteringsvilt...det är synd men jag tror att man ibland inte riktigt vet hur man ska tillreda fågeln.
Så här kan man göra med en fasan...


Flå av bröstet och låren...ryck försiktigt bort fjädrarna på bröstet så tror jag ni förstår och ser hur man flår,det ger sig själv. Nästan. Jobba med tummarna...


Efter en stund och lite tålamod så kan det se ut så här...använd en vanlig sax - det duger gott !


BRYN först några matskedar med riktigt smör..snåla inte..lägg ner köttet och bryn på hög värme runt om.
Salt och vitpeppar..det räcker !


Häll på valfri sprit - jag använder rom - och....


...flambera !
Man måste inte men jag tycker det är kul och rom är ju aldrig fel !
I mojitoform kan det rent av göra underverk ! Gör sockerlag,muddla myntan och allt det där..njut !


Sen fräser jag...rotselleri,lök och morötter..


...i samma panna som jag nyss flamberade i. Jag har plockat ur bröstbitarna och lämnat kvar låren ( som jag innan jag brynte dom hackade i mindre bitar ). Dom får vara kvar enbart för att ge mer smak till buljongen som jag nu har påbörjat.


Brösten kan få ligga...dom steker jag färdigt i ugnen i 100 graders värme tills dom har en innertemperatur på 65 grader. Tajma med allt det andra bara...


Pannan på spisen får stå och puttra. Jag häller på vatten tills det täcker,lägger i lite vitpepparkorn,något lagerblad och en skvätt med kalvbulong. Ju längre det får puttra desto godare blir det. Späd med mer vatten emellanåt.
Å den där sambon..beundra henne eller...


...ditt senaste inköp eller...


...gravyren på en Beretta 686 !


Sila koket,reducera till ungefär hälften,häll på rätt så mycket grädde och koka ihop !
Krydda mer om du tycker det behövs..jag brukar fnyka över lite timjan för att det är gott,sen reder jag med Maizena..


Ibland ( men inte den här gången,faktiskt ) kan jag hälla på lite portvin !
Det beror på vilket humör jag är på,helt enkelt !


Skiva bröstet snyggt,pressa potatisen och häll på såsen. Garnera med det du tycker är gott,allt ska gå att äta !
Till sist - servera på VARMA tallrikar !

Ikväll drack vi ett chardonnayvin från Stoneleigh,New Zealand till..det kan varmt rekommenderas !

Nästa gång du tänker frysa ner en and eller fasan för att senare använda som apportvilt - tänk om för så gör man bara inte ! Bjud dina vänner på det här istället.
Receptet funkar lika bra på andbröst men sänk innertemperaturen och gör en schysst rödvinssås på buljongen !
Och byt vin.

de nada....

1 kommentar:

  1. Hej på er.
    Jättefina bilder och matlagning.
    Och mysig tröja Sofia har på sig ;-)
    /ses på fredag (gissa vem)

    SvaraRadera