grouse shooting 2013 -2

grouse shooting 2013 -2

onsdag 12 december 2012

Spanieljakt !


Igår hade Torbjörn Augustinsson den goda smaken att bjuda in mig på ett par timmars spanieljakt - / träning !
Eller rättare sagt - jag bjöd in mig själv då jag tycker jakt med spaniel är fascinerande och en helt annan sak än det vi gör med våra retrievers.
Här pratar vi inte upptinade fåglar,låtsasjakt,externbelöningar ( vad f-n nu det är egentligen ),klicker eller annat humbug utan man tränar ( ofta ) i skarpt läge..dvs jakt. Alltså praktisk jakt...då hänger väl tom. dom flesta med !?
Jag har själv haft en springer för ett antal år sedan och jagade ganska flitigt över den samtidigt som labbarna gick vid sidan och fick ibland lite apporter. Alla som gjort det vet hur roligt det är och ni som ännu inte gjort det - då har ni något att se fram emot !
Besöket hos Torbjörn och hans duktiga cockrar var kanske det första steget mot att skaffa en spaniel igen...eller hur Sofia !?


Vi började gå...


...och gå...


...och gå ! Jag gick bakom med unghunden Ila ( Djurbergas Fashion Desigual,tack Inga-Lena för denna hund..) och tränade fotgående och följsamhet samtidigt som jag försökte läsa både Torbjörn och hans hund för att ev. kunna se om vi fick någon kontakt med fasanerna.


Idag var träningen viktigare än att skjuta och emellanåt tyckte Torbjörn att hunden var lite stickig framåt,gick för mycket på nån löpa eller rent allmänt var aningens vidlyftig och då tog man helt enkelt ett litet snack med jycken ! Vi kallar det utvecklingssamtal och just här är väl spanielträningen ganska lik våran egen träning med våra retrievers.


Litet avbrott i träningen för att fylla på fodertunnor.


En fasan nästlar sig upp från ett törne,skottet går och Sam fryser i ögonblicket !
Duktig hund - helt fast i uppflog och skott !


Sam har inte sett att fasanen gått ner men låter sig smidigt och villigt dirigeras till nedslaget,apporterar och levererar blixtsnabbt till Torbjörn...


...som blir så här glad över ett fint arbete av Sam !
Kan säga att min Ila ( som inte varit med om det här förut ) knappt hann registrera vad som egentligen hände och förhöll sig därför helt lugn och passiv.
Duktig hund !


Vi gick vidare..nu hade Torbjörn båda sina hundar med. Den ena passiv ( fast kanske lite långt fram ? ) och den andra jagandes.
Det är en hel del att hålla reda på ; man ska träna hunden,läsa hunden,skaffa sig bra position hela tiden så man kan skjuta,kolla den passiva hunden,kolla den passiva retrieverföraren ( mig ) så man inte skjuter eländet osv osv...Torbjörn hade bra koll !


Dessa underbara hundar ! Det finns inget som tar emot för dessa " Djävulens hantlangare " som dom svarta cockrarna ofta kallas för...


 ...och ett par decimeter snö är inga som helst problem !
Tack Torbjörn för en bra dag med ett fint spanielarbete,fina stötar och trevligt umgänge !
Tack även för att du hjälpte mig med det förlista Skeppet i diket...hälsa bonden oxå ! ; )


Och idag kastade vi dummisar i snön...en bra träning som verkligen sätter hundarna på prov !
Närmast Lena Bratsberg-Karlsson och Ann-Marie Berger.


Ann-Maries fina Thorsvihund Skye gör ett bra arbete på en markering !
Tack för trevlig samvaro och lite intressanta diskussioner över den där kaffekoppen !

Annars tränar jag mest unghundarna när det är så här mycket snö - det är här jag lägger grunden för framförallt dirigeringarna och stoppsignalerna ! 
Perfekta förutsättningar !!

2 kommentarer:

  1. Härligt!
    ...utvecklingssamtal *gapskrattar*...

    Var på en kombinerad retriever och spanielträning hos Paul A för många år sedan, för någon engelsk dam. Riktigt kul var det att träna så, även om det inte var "riktigt på riktigt" - dummies på fält ena dan och dummies i kaninhägnet andra dan...

    SvaraRadera