grouse shooting 2013 -2

grouse shooting 2013 -2

tisdag 4 december 2012

Sting's Englandsresa...en sammanfattning !


Sting ( Happy Birdhunters John Deere ) hann med att starta 2 gånger på fieldtrial i England. Klassen var Novice ( ung. som ett ordinärt a-prov i Sverige fast inte,det går inte riktigt att jämföra. Ska försöka förklara i ett senare inlägg )
Första starten gick väl sådär - se tidigare inlägg i bloggen under " Provstart = sockerchock.
Andra starten och ett par träningar i sockerbetor senare gick det betydligt bättre. Sting var med mig från början till slut och hade placerat sig bland dom 4 bästa om jag inte hade handlat honom lite fel på sista fågeln - ut på en " judges eyewipe " men ingen skugga över hunden som gjorde som jag bad honom om.
Vi kommer igen !


På linjen i samspråk med Mike Tallamy ( kennel Brindlebay )
En småmysig känsla,kan jag lova !
Mike fick en - högst inofficiell - utmärkelse som " best dressed handler ".
Jag tycker personligen att den utmärkelsen skulle tillfallit en svensk !


Vi hade besök från Sverige i en knapp veckas tid - goa Sten Uppsäll och Gisela Rosenwall.
Vi lyckades få med dom på ett antal jakter som både klappare och observatörer...
och Sten - nu kommer det !
På en av jakternas första drev var Sting en smula tänd,eller övertänd kanske man kan säga !
Det sköts en fasan långt ut på en flank där klapparna gick fram och efter en stunds övervägande skickade jag jycken...han hade markerat men avståndet var långt och med lite hjälp fann han sin apport. Jag såg tydligt att Sting hade något fladdrande i munnen och vände mig nöjt om mot Sten med minen " Duktig hund ! "
Sting kom tillbaks - med en av klapparnas flagga i munnen ! Öhhh...jaha !?
I sin iver att hitta nåt och göra hussen glad så tyckte han att en flagga kunde vara gott nog ! Ridå !
När Sten hade slutat skratta så fick han som straff för att han gjorde narr av min superapportör lunka iväg och återlämna flaggan till sin rättmätiga ägare. ( som för en stund hade lagt ifrån sig flaggan för att svara i sin mobil )
På väg tillbaks hittade Sten fasanen !



Vid ett annat tillfälle på en annan jakt så stod Sting och jag ungefär så här, ( Sten och Sofia stod längre bort ) det var långt ner till skyttarna och jag stod och hängde på min käpp lite lätt uttråkad faktiskt. Efter en stund tittade jag ner mot Sting och tänkte väl mest småprata lite men det gick inte för han var inte där...han var bakom mig säkert 80 meter bort ! Han hade noterat en lågt flygande rapphöna, bestämt sig för att den var vingad och skickade helt enkelt sig själv ! Allt enligt dom ganska högljutt skrattande och pekande Sofia & Sten som naturligtvis noterat allt. Jag märkte inte ens att Sting avvek...Ridå !


Men...Sting har iaf tjänat sina första pund som apportör på dom engelska godsen ! Ja,här får man betalt när man ställer upp och hjälper till. Inte som på en del ställen här hemma där det tom. förekommer att man får betala för att hjälpa till som apportör !?


Ett par duvjakter hanns oxå med...

...och Sting kollar in så Richard ( som var en väldigt trevlig,rolig och proffsig duvjägare ) placerar ut bulvanerna på rätt sätt ! Alltså inte på det svenska sättet som hussen försökte till Richards stora och illa dolda förtjusning !


En " flyer " arrangeras för att dra mer duvor...


...och så här blev det. Notera den enkla lösningen med en böjd pinne mellan vingknogarna för att få ut vingarna på duvan.


En del av dagens resultat !
Hussen var nöjd med en avslutande double' som tom fick Engelsmannen att falla ut i en spontan dans, nåja kanske inte riktigt men iaf ett ärligt " Nice shot ! "
Och Sting ?
Ja,han fick inte göra så mycket då man oftast låter duvorna ligga eller går ut och placerar ut dom som ytterligare bulvaner...men han hann iaf med att forcera gömslet en gång när han äntligen fick ett apportkommando ( man kan springa ut samma väg som man kom in i gömslet..kanske..Sting ? ) och när han väl var framme tog han en av dom utsatta bulvanerna,hem med den,skickades en gång till ( rätt väg den här gången - duktig hund ! ),tog ytterligare en av dom utsatta bulvanerna och hem med den...
Hussen gick tillbaks med dom och satte upp dom igen tillsammans med den duvan han faktiskt skulle hämta !
Och Richard skrattade... " He will get used to pick the right one ! "
Haha...tack !

Sting hade sammanfattningsvis en bra månad,gjorde jättebra ifrån sig på både jakter,prov och träningar och fick även en del beröm från både domare,jägare och träningskompisar. Han har fått massor med nya erfarenheter och rutin från framför allt fasan - och rapphönsjakter. Allt tillsammans med hussen.

Jag kan dock inte låta bli att dra lite på munnen när jag i skrivandets stund tänker tillbaks på alla Stings...bravader !Min jycke går under smeknamnet " Extra-Sting " då han gör allt...lite mer än vad som kanske behövs och ibland blir det lite tokigt,helt enkelt ! Det finns mer tokigheter att berätta om men det får stanna mellan husse och hunden.

Man tar ibland jakterna och träningen av hunden på lite för stort allvar,kräver ibland smått omöjliga prestationer av jycken och blir missnöjd när den inte gör vad man ber den om. 

Stanna upp,var glada över vad ni har i snöret,gör det bästa av situationen och tyck om din hund !

4 kommentarer:

  1. Duktig Sting! Vakna husse ;)! spring EXTRA långt å hoppa EXTRA högt. (bergis mitt fel som lärde hunden hoppa över fåratängsel...han ville ju aldrig sluta liksom ;) Levnadsglad hund å bättre det än tvärtom även om det kanske krävs lite mer av husse ;) kram på er!

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk månad ni verkar ha haft. Mcket trevlig läsning. De sista två styckena tål att upprepas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alla borde läsa det sista du skrev.

      Radera
  3. Ha, ha. Va skönt, min hund har aaallldrig gjort nåt sånt!!!

    KRAM från Ann på Helgö

    SvaraRadera