grouse shooting 2013 -2

grouse shooting 2013 -2

onsdag 9 juni 2010

Lite längre håll...

Nyss inkommen från lite träning med unghunden och gamkärringen... Idag var det lite längre dirigeringar som stod på schemat. En vall precis utanför huset är relativt nyslagen och den är ganska stor så idag ville jag testa långa avstånd, helt blinda även för unghunden. Han är bra på sin linje men har märkt att han har börjat svänga lite när han kommer ut på 70-80 meter och det ville jag rätta till lite idag. Jag hade innan ställt ut dummisar på det hållet, lite drygt, och fördelen med vallen är att han får syn på dummisarna när han har 20-30 meter kvar ungefär. Jag balanserade alltså på hållet där han brukar vika och jag fick det resultatet jag ville ha ; när han började bli lite osäker så fick han syn på apporten där framme. Någon apport blev lite för lång men jag fick ändå ut honom, dels med hjälp av kommando och dels att jag tog in honom när han vek och skickade om. Det går att trycka på även en ung hund bara man gör det med lite känsla och förnuft. Gamla Gry fick riktigt långa och hon är taggad, kan jag säga...börjar bli riktigt lydig men det ändrar sig säkert när jakterna börjar... ; )) När dirigeringarna var intagna gick jag ut och placerade ut dom igen, på samma ställen och senare ska jag skicka på dom igen men då drar jag ut hållen betydligt. En slags omvänd " öppna linjetags-träning " alltså... Helgen som var tillbringades hos Jill å Peter på Träskaten och gruppen med hundar som tränades var en av dom bättre jag haft så här långt, det är otroligt givande och inspirerande då ! Hoppas kursarna kände likadant... Servicen var som vanligt oklanderlig och det är ju inte alltid man har möjlighet att äta sig mätt enbart på äkta löjrom..om man ville ! Till lunch, dessutom... Den grillade, färska tonfisken gick ju oxå ner, liksom... Min äldsta son tar studenten på fredag i Linköping...otroligt vad åren flyger iväg ! Jag brukar säga att det är på sina barn och på sina föräldrar man märker att man håller på att bli äldre...själv fastnar man gärna i åldern runt 35-40..och där blir man liksom..hehe... Jag är mäkta stolt över Johan och jag hoppas - och tror - att han kommer att ta sig an livet på ett förnuftigt och genomtänkt sätt...ungefär som jag..hahaha.. Fick ett paket från England idag...med min kamera som glömdes kvar senast. Kanske kommer det lite bilder från senaste trippen även om dom nu känns en smula dåtid liksom..får se ! Må väl !

1 kommentar: