grouse shooting 2013 -2

grouse shooting 2013 -2

onsdag 16 juni 2010

Mocktrial och Working-test..å lite träning.

En del av dom inblandade under tisdagens mocktrial...fr.v...Inga Fredriksson och Tina Örnjäger som arrangerade, Carina Sellen som kom tvåa och upplät både marker och hem för oss andra, Gunnar Hultman ( steward ) och Björn Norden som dömde ihop med Kent Palmgren.
Det har varit ett par intensiva hunddagar nu...i tisdags var jag inbjuden att delta i ett mocktrial som arrangerades hemma hos Håkan å Carina Sellen på Gryts gård, Sörmland.
16 hundar kom till start och prövades under hela dagen under walk-up i olika terränger. Från ren skogsmark till ren, oslagen vall och det varvades mellan markeringar ( mestadels ) och dirigeringar.
Man dömde enligt a-provsregler men man fick fortsätta även om man hade gjort ett diskvalificerande fel...ett slags " utbildningsmocktrial " alltså...för alla berörda.
Mitt på dagen bröt man för lunch ( tack Rydbergs, Jill å Peter och ni andra som ordnade med lunchen ) för att sedan fortsätta provet som slutade med en liten " runoff " mellan två hundar. Man delade även ut " gun´s choice " ( grattis Lotta Luciani med Toulouse ) och en del andra priser...Lisa, du är en fena på att markera !
Vann gjorde en alldeles härlig goldenhane vars namn på både förare och hund jag tyvärr inte kommer ihåg och som tvåa placerade sig Carina Sellen med sin gula labbetik.
Reflektioner..; man har enbart walk-up...lätt att döma och hålla ordning på men tyvärr så är ju inte den jaktformen speciellt vanlig i Sverige...en riktig " drive " hade varit önskvärt !
Man använde sig av " knocks " i sin bedömning...inte många vet vad det är och hur man egentligen ska hantera dom så jag tycker personligen att det kan vara lite onödigt, man bör först lära sig att använda A,B apporterna mera korrekt.
Rent generellt tycker jag att bedömningen var för snäll...det var många exempel på högljudd handling, onödig störande av mark etc...och på ett riktigt a-prov med rutinerade domare så håller inte det.
Undrar om jag får på skallen nu...men det är viktigt att man verkligen diskuterar och talar om för alla vad som gäller annars kan man få en liten fel bild av hur det är på " riktigt "...
Slutligen ; jag ser fram emot att man kommer att ta bort kvalitetsbedömningen på a-proven..dvs 1a,2a,3e pris...och bara placerar dom bästa hundarna. Resten blir liksom o-placerade...
Det kan på vissa jakter vara svårt att få ihop tillräckligt med fågel för att kunna prissätta alla hundarna så då tycker jag att det är mer rättvist att man bara blir " oplacerad " istället för att få en nolla.
Till sist ; en stor eloge till alla inblandade som gör allt det här jobbet helt ideellt och för att vi alla ska bli bättre på att hantera a-provsverksamheten och ett stort grattis till alla som utmärkte sig lite extra !
Hur det gick för mig..? Nja..Gry valde att skicka sig själv vid ett tillfälle men det såg inte domarna..jag fick stopp på henne rätt diskret och hade jag gått till en " runoff " så hade jag bara tackat och tagit emot ! Hehe...

Deltagarna transporterades runt medelst traktor och vagn och stolt ledsagare var Håkan " Stråhatten " Jonzon !

Lena B-K, Eva Edler och Cecilia Lindh koncentrerar sig...

I går ( onsdags ) tränade vi lite först hemma hos Jill å Peter ( känner igen det där...). Vi gick ut hårt med lunch bestående av rostbiff, potatissallad och grönsallad och fortsatte raskt med en linje där vi varvade mellan markeringar och lite dirigeringar.

Vi som trivdes med det var Lena B-K, Anki A, Cecilia L, Eva E och jag. Jill var med som funkis. Jill...jag gillar dig !

Det är inte ofta man ser Lena springa ut och tillrättavisa sina hundar men när hon gör det så gör hon det med spänst i steget..! Å det tyckte Cecilia var lite kul....
Vi hade en bra träning och hundarna skötte sig väl rätt ok, tycker jag.. Mingel i VIP-tältet...

På kvällen hade vi ett litet " tränings-Wt" som arrangerades av Jill å Peter ( där kom det igen..! ) tillsammans med funkis Eva och domarna Lena Bratsberg-Karlsson och Monica Olofsson ( kennel Sort Guld ).

Wt bestod av 6 stationer och 12 hundar kom till start.

Tanken var att vi skulle få ett bra träningstillfälle inför derbyt, vilket vi oxå fick, och om hunden inte lyckades på stationen så fick man göra om tills det blev bra. Men poängen blev ju noll förstås...

Vi hade en bra kväll och det kändes att det var lite allvar eftersom vi hade riktiga ( och rutinerade ) domare och körde fullt ut med både poäng, vinnare och priser !

Grattis till duktiga Lisa Falck som vann med sin härliga goldenhane Fido och som tvåa placerade sig Inger Boström ( som fick det bästa priset ; en timmes privatträning med den där Jens..haha.. ) och tack till alla berörda även här som gör det här möjlig

Lisa tar ett snack med sin Fido... " Vadå...kan Caesar Millan så kan väl jag..." Patricia Nordbäck, som med inlevelse berättar hur hennes hund faktiskt bara sjönk... Lena förklarar hur just den här stationen ser ut och vad som är viktigt att tänka på.
Lena och Monika räknar poäng...
...blir avtackade och tackar för sig ...
...och utser dagens vinnare !
Hur det gick för Sting och mig...? Hehe...ja, det här vinner man inget derby på, Sting !

6 kommentarer:

  1. Ja, jag förivrade mig lite...blev mest glad att jag kunde alfabetet ända dit..hehe..

    SvaraRadera
  2. haha...den var bra Jens!

    Fin sammanfattning av dagarna och härliga bilder. Ses vi innan helgen? Behöver handjagaren snart + att du behöver en *lycka*till*kram*... eller ja mena förståss att Sting behöver en. :o)

    Vi gillar dig också ;o)
    Kram till DIG!

    SvaraRadera
  3. Vi håller tummarna för dig och Sting i helgen

    Hälsningar från Kristina och så Walle såklart
    Heja

    SvaraRadera
  4. Nyfiken - Hur gick de för er i helgen?
    Kristina och Walle

    SvaraRadera
  5. Kul att läsa dina åsikter .. även om du vädrade dem duktigt redan på plats ;-) Tackar för grattis och noterar även att du fick med mitt fina hårspänne på foto (design: dotra)! Kul att Sting gjorde bra ifrån sig på u-derbyt. Måtte det bli av även nästa år.
    :-D L8

    SvaraRadera