grouse shooting 2013 -2

grouse shooting 2013 -2

måndag 21 juni 2010

Unghundsderby 2010

Vi var på unghundsderbyt i söndags...för er som inte vet vad det är så kan man kalla det SM för unghundar, retriever, och hundarna ska vara i åldern 9 mån - 24 månader och man tävlar i apportering.
För tävling är det...blodigt allvar och åtminstone jag deltar inte bara för att det är kul utan jag vill gärna ha en framskjuten placering...det vet säkert ni som känner mig lite.
Vänta lite...ska bara lägga majskolvarna på grillen....
Var var jag ?
Jo, tävling var det ja...
Det kändes i luften på samlingen klockan åtta att det här någonting lite extra, nu jä...r skulle man minsann visa !
Som värdar för årets derby stod SSRK Småland och som vanligt när man har med smålänningar att göra så var arrangemanget och organisationen oklanderlig - här lämnades inget åt slumpen minsann !
Vände på kolvarna...
I början var kön till dom två baja-majorna längre än kön till sekretariatet för incheckning och det säger väl en del...hehe..
Provledaren Andreas Josefsson med vapendragare och jaktprovssekreterare Sven Ludwigsson äntrade scenen och talade om att nu börjar 2010 års derby, lycka till !
Andreas för övrigt klädd i skjorta, slips och därtill tillhörande tweed...det ska du ha cred för, Andreas...Sven hade - just idag - skippat slipsen men var rätt snygg ändå..haha...
Efter lite förhållningsregler och en gruppindelning så äntrades så äntligen provmarken !
Det hela är upplagt som ett Working Test, dvs, det är 5 stycken stationer som man går runt på och uppgiften hundarna ställdes inför var en enkelmarkering. Man skjuter helt enkelt ett skott med en bössa och hivar sedan iväg en dummie ( tygpåse ). Snett bakom dig står en domare och poängsätter ditt och hundens arbete. Skalan går från 0 poäng upp till 20 som är max om hunden gör ett oklanderligt arbete.
Det låter ju inte så svårt, eller hur ?!
Men nu snackar vi om kluriga smålänningar...det var underbart att se hur provledningen verkligen hade tänkt till och det bjöds på både varierande terräng, avstånd och andra svårigheter som gjorde att det hela inte var så enkelt men väldigt utslagsgivande !
Nu måste jag ta en majskolv...smält smör och lite salt..hur gott är det inte !?
Vädret var perfekt och hundarna var naturligtvis av varierande kvalite men det är roligt att se så många vältränade unga hundar visa upp sig samtidigt. Det har skett en nästan explosionsartad utveckling av unghundsträningen i Sverige sen derbyt infördes för, jag tror det är fyra år sedan nu, och ni som införde derbyt ( Lena B-K, Bettan Sahlin mfl ) ska ha en stor eloge för detta !
För mig var det första gången jag startade på ett derby men jag har dömt två tidigare och jag ser att utvecklingen går framåt.
Det har framförts en viss kritik mot dessa derbyn...att man skulle pressa unghundar för hårt och knäcka dom med för tidig och kravfylld träning...den kritiken förtjänas att bara viftas bort som en besvärlig fluga för jag anser att den kritiken inte har något som helst berättigande !
Det är dax att vi här i Sverige inser att hundarna inte är små oskyldiga valpar tills dom är två år utan att vi kan faktiskt pressa på och ställa krav långt tidigare än så !
Gör det med måtta och förnuft bara !
Om jag brinner för unghundsträning ?
Ja, absolut !!
Efter grundomgången ( ca 130 hundar kom till start ) så pratade domarna ihop sig lite och kom fram till att 10 hundar skulle prövas på ytterligare en enkelmarkering för att sedan kunna placeras. Nu var spänningen på topp och det var nog mer än en förare som hade nerverna lite utanpå liksom...
Bland dom 10 finalisterna märktes bland annat både Ingela Funck och Helena Lindström som tidigare har vunnit derbyt. Domaren Anita Norrblom var också en av finalisterna och trots hennes rutin och tävlingsvana så märktes även där en viss nervositet...
Även två flattar hade placerat sig bland dom tio och det väcker alltid intresse och engagemang då det till stor del oftast är labbar ( och någon enstaka golden ) som brukar synas i topp.
Om ni vill veta den fullständiga prislistan och placeringen så hänvisar jag till SSRK Smålands sida där ni finner alla resultat från derbyt men jag vill här passa på att gratulera derbyvinnaren 2010...
Stort grattis Annika Ahlbaum med sin hund Andvikens Sound of Silence !
En fantastisk prestation ! Grattis för övrigt till alla pristagare som fick ta del av det stora och generösa prisbordet som var sponsrat av bla. Gundogs.se...PAW of Sweden, Hundsystrarna mfl.
Om ni vill veta hur upplägget på dom olika rutora såg ut så finns det säkert andra bloggare som har berättat om det i detalj..det här var mina rent generella åsikter om ett derby som genomfördes på det allra bästa sättet !
Way to go, Småland !
Hur det gick för Sting ?
Nja...han gjorde bra ifrån sig och fick ihop 89 poäng..tyvärr är jag inte nöjd med det eftersom mitt mål hela tiden varit att ta mig till final...och där kan ju allt hända !
Vi var ynka 2 poäng ifrån en finalplats...men jag är nöjd med min lilla jycke som gjorde det jag kunde begära av honom..han är bara 1 år och har framtiden för sig och jag fick ett kvitto på att min träning har gett - och ger - resultat !

" Men husse...jag bara körde på liksom..det var ju en markering...

men om du bara hade blåst lite på mig så hade jag ju självklart stannat ! "

Ja, eller hur... ; ))

10 kommentarer:

  1. Skönt att höra att du är nöjd med Sting, även om du inte är nöjd med din egen insats.... ;-D

    Smaklig spis!

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat Sting med husse.
    Kristina och lille Walle

    SvaraRadera
  3. Ynka 2 p från finalen , suuurt va ;)
    Men nästa år då jäklar ............

    IngaF

    SvaraRadera
  4. En till Sting som startade derbyt, dock slog ni oss med hästlängder, men kul att se att namnet går igen =)

    SvaraRadera
  5. Nära skjuter ingen hare, det vet vi alla... :)

    Bra jobbat hursomhelst, synd att jag inte var där och deltog eller kollade på alla duktiga hundar. Nästa år får det bli bättring. Hoppas vi klarar 24 månaders gränsen.

    SvaraRadera
  6. Grattis Jens o Sting, ni är såååå jäkla duktiga. Vi är stolta över er prestation, det är bra gjort att komma på 13:de plats, ni var ju attans nära en finalplats. Många grattis från dina stolta uppfödare.
    Sven o Marina

    SvaraRadera
  7. Bra jobbat och grattis till en fin placering och fina poäng!
    Jill och Peter

    SvaraRadera
  8. Tack ska ni ha ! En trettonde plats är väl inte så mycket att yvas över...tycker man inte i England iaf..hehe...men jag är nöjd med Sting.

    / Jens

    SvaraRadera
  9. Förstår att det var många duktiga hundar med på derbyt - det är så skönt att läsa att flertalet som deltar ändå är nöjda med sin hund. De poäng man missar är ju oftast man själv skuld till ... Trettonde plats måste man vara stolt över, tycker jag.
    / Inger

    SvaraRadera
  10. Grattis, 13 plats är ju bra med tanke på hur många startande det var. Glad midsommar
    Anna och Tassa

    SvaraRadera